Nedan följer allmän men viktig information som vi på förvaltningen gärna ser att du som bostadshyresgäst tar del av. Här finns även flikar med information vad som gäller vid in- och utflyttning, blanketter samt en flik med svar på vanliga frågor.

För en smidig hantering av dina hyresavier erbjuder vi e-avi med leverans direkt till din internetbank. Återkom till oss så kan vi hjälpa till med registrering.

Viktigt att veta från A-Ö

Allmänna ytor

Trapphus och källargångar fungerar som utrymningsvägar vid t ex brand. Därför är det viktigt att det inte förvaras saker i dessa utrymmen, dessutom underlättar det när ytorna ska städas. Städningen i tvättstugan ansvarar du som hyresgäst själv för.

Avlopp

I toaletten får bara toalettpapper och avföring spolas ned. Hushållspapper, tamponger, tops, torklappar, snus och kattsand får inte slängas i avloppet. Dessa saker orsakar stopp i avloppet. Om du slänger fel saker i avloppet och det blir stopp kan du bli ersättningsskyldig, vilket kan bli mycket dyrt.

Undvik att spola ned fett i köksavloppet, när fettet kommer ner i avloppet stelnar det och bildar klumpar som till slut leder till stopp. Torka ur stekpannan och formar med papper innan du diskar.

Se vidare på kommunens hemsida. https://www.orebro.se/vattentips#Vadfarspolasneritoastolen

Badrum

Det är inte tillåtet att göra hål i kakel eller väggmattor. Kontakta oss om du vill ha råd och tips.

Belysning

Samtliga ljuskällor i lägenheten bekostar och byter du själv. Gäller ej ugn, kyl, eventuell led-armatur och spottar.

Brandvarnare

Finns monterat i alla lägenheter, du som hyresgäst ansvarar för att batteriet byts ut. Utför gärna ett funktionstest genom att trycka på knappen som sitter på undersidan.

Felanmälan

Felanmälan görs i första hand via vårt formulär. Alternativt kan du göra det genom att ringa 019-27 30 60 och välja felanmälan. 

Vid mycket akuta ärenden kvällar och helger tar du kontakt med CSG 019-26 40 50

Golvvård

Golven repas lätt av möbler – montera möbeltassar så skyddar du golvet. När du torkar golven använd sparsamt med vatten, trägolv och linoleummattor tar skada av för mycket vatten. Linoleummattor behöver återfettas tillsätt alltid tvåltvättvax i skurvattnet. 

Inomhusklimat

Tänk på att inte placera möbler eller hänga gardiner framför elementen, det försämrar värmespridningen. För att ventilationen ska fungera ska ventilerna för tilluft alltid vara öppna. Ventilerna sitter vanligtvis över fönster eller bakom element.

Kabel-tv & bredband

Telenor levererar kabel-tv och bredband i de flesta av våra lägenheter. I hyran ingår ca 14 kanaler. För att kunna titta på alla kanalerna behöver du en digitalbox. Boxen beställs direkt hos Telenor och är gratis. När du flyttar ska den skickas tillbaka till Telenor. Utan box kan du titta på SVT1, SVT2, TV4 och SVT24.

Alla våra lägenheter är utrustade med bredbandsuppkoppling via Telenor. Bredbandsuttaget sitter i hallen, uttaget är märkt med Tele 2. Bredband ingår inte i hyran, kontakta Telenor om du vill teckna ett abonnemang, kundservice 020-222 222

Källare- och vindsförråd

Förvara inte stöldbegärlig egendom i ditt förråd. Tänk också på att inte förvara saker direkt på golv eller mot yttervägg i källarförrådet – sakerna kan skadas av fukt.

Målning och tapetsering

Egenhändigt utförd målning och tapetsering måste vara fackmannamässigt utförd – dåligt utfört arbete kan komma att debiteras vid avflytt. För att undvika onödiga fläckar runt sängen, använd sänggavel eller någon annan typ av väggskydd.

Nycklar

Har du fått nycklarna direkt från den tidigare hyresgästen? Kontakta oss så att vi kan säkerställa att du fått rätt antal nycklar. Vid utflytt får man betala för ett låsbyte om man inte lämnar tillbaka alla nycklar.

Porttelefon via din mobil

När ett samtal kommer från porten ringer din telefon som vanligt. När du svarar hörs en melodi som bekräftar att samtalet kommer från porten. Efter att du talat med besökaren trycker du 5 för att öppna porten och 0 för att lägga på.

I entrén, bredvid portapparaten, finns  namntavla med kortnummer. Besökaren trycker först på knappen B följt av kortnumret eller ditt riktiga mobilnummer.

Nattetid 22.00 – 07.00 är kortnumren urkopplade för att undvika busringningar. Besökaren måste då trycka B + ditt mobilnummer.

Porttelefon via lur i hallen

Se instruktionen på apparaten.

Porttelefon saknas

I fastigheterna på Storgatan 48, S:a Lillåstrand 12-16 samt Slottsgatan 41 finns ingen porttelefon, där sker all inpassering med kod eller tagg. 

Sopsortering

Ditt hushållsavfall ska sorteras i olika fraktioner, antalet fraktioner är olika beroende på var du bor. Kontakta oss om du är osäker. Grovsopor får inte placeras i soprummet utan måste transporteras till någon av kommunens återvinningscentraler. Gäller även alla kartonger som används vid inflyttning.

Tvätt- och diskmaskin

Det är viktigt att installation av tvättmaskiner och diskmaskiner utförs av en legitimerad installatör. Du som hyresgäst är ansvarig för att installationen utförs på ett korrekt sätt. Kontakta oss om du vill ha råd och tips.

TV, data, telefoni

Ekersgatan 14, Tulegatan 16, Storgatan 49A-C, Ringgatan 15 – fastigheterna har tv, data samt telefoni via fiber. I lägenheterna finns ett multimediaskåp i hallen som är grundutrustat med tre patchkablar (kopplingskablar). 

Nätverkslösning För att kunna ansluta en dator, platta eller telefon med nätverkskabel behöver du först aktivera uttaget i mediaskåpet. Anslut porten som ska användas med hjälp av patchkabeln. Numret på porten ska motsvara numret på uttaget. 

Trådlös anslutning får du genom att installera en router i bygeln i mediaskåpet. Routern beställs hos Telenor.

Mobilt bredband Du kan naturligtvis använda mobilt bredband och väljer då själv operatör.

Fiber-TV med ca 15 kanaler i grundutbud ingår hyran . För att kunna använda fiber-TV behöver du en fiberbox som beställs hos Telenor. Du betalar inget för boxen, när du flyttar sänder du tillbaka den till Telenor. Inkoppling av TV sker i valfritt uttag i lägenheten, se kopplingsschema i multimediaskåpet.

Vill du ha fler kanaler kontakta Telenor. För extra kanaler tecknar du eget avtal och debiteras direkt av operatören.

Visa hänsyn

Visa alltid hänsyn till dina grannar, speciellt mellan 22.00 – 06.00. Hög musik, hårda ljud från t ex skor, skakning av mattor och fimpar som slängs från balkong räknas som störningar. Om du planerar att ha en fest, prata med dina grannar före.